Amy Website Image 1

Van 20 naar 2000 orders per dag: help, we gaan viraal!

Amy Klein

Bedrijf

De Bonte Koe

Functie

CEO

Stage

Work Smarter Stage

Uur

11.40 - 12.10

Ambachtelijk chocoladebedrijf De Bonte Koe zag haar online bestellingen in korte tijd van 20 naar 2000 per dag stijgen. De oorzaak? Een snel geschoten TikTok filmpje van een nieuwe chocoladereep met pistache en kadayif – de Dubai reep – ging onverwachts viraal. Wat doet het met je bedrijf als je website uit de lucht vliegt, de telefoon roodgloeiend staat, alle landelijke media langskomen en er lange rijen voor de winkels staan? Hoe balanceer je schaal en kwaliteit, maak je korte- versus langetermijninvesteringen, en blijf je duurzame keuzes maken? Hoe ga je om met een totaal nieuwe klantengroep: TikTokkers met andere eisen dan je vaste klandizie? En de hamvraag: hoe lang blijft deze hype duren? Amy, samen met haar broer de tweede generatie aan het roer van het familiebedrijf, vertelt wat deze achtbaan voor haar en De Bonte Koe teweeg heeft gebracht.

Over Amy

Na technisch opgeleid te zijn in Delft, sprong Amy aan het begin van haar carrière in het diepe door te gaan werken bij Picnic. Ze zag de online supermarkt van 30 naar 3000 mensen groeien en ontwierp het eerste volledig geautomatiseerde warehouse. Met een aangewakkerde ondernemersgeest vertrok ze naar Dakar (Senegal), om daar zonnepanelen uit te rollen door West-Afrika. Vervolgens richtte ze met 2 compagnons Mbay Mobility op, om de taximarkt in Senegal te elektrificeren. Toen in 2020 het chocoladebedrijf van haar moeder en oom door Corona in zwaar weer kwam, besloot ze samen met haar broer om het stokje over te nemen. Inmiddels is ze met De Bonte Koe op weg om hét toonaangevende ambachtelijke chocoladebedrijf van Nederland te worden. Duurzaamheid en diversiteit staan hoog in het vaandel bij Amy. De Bonte Koe is dan ook proud to B-Corp.

Amy op LinkedIn